چرخه عناصر تاثیرگذار در تکالیف مهارتی

در زمینه تکالیف مهارتی عوامل مختلفی چون دانش آموزان، برنامه درسی، معلم، اولیا و محیط تاثیرگذار می باشند و در راستای طراحی مطلوب تکالیف مهارتی لازم است به صورت تواما و سیستماتیک به این عناصر توجه داشت.

تکالیف بایستی براساس تفاوت های فردی دانش اموزان بوده و متناسب با نیازها و علایق ایشان باشند؛ درواقع محور اصلی تکالیف مهارت محور دانش آموزان می باشند. در بعد برنامه درسی لازم است، برنامه درسی در این زمینه غنی سازی شود. در بعد معلمان نیز لازم است توانمندی های حرفه ای خود را در ابعاد دانشی، مهارتی و نگرشی در این زمینه ارتقا دهند. در بعد اولیا نیز لازم است با برگزاری کارگاه ها، نشست ها و تولید بسته های آموزشی اولیا در این زمینه آگاه شوند و همسویی لازم بین خانه و مدرسه در این زمینه ایجاد شود. در بعد محیط یادگیری نیز لازم است، محیط یادگیری مدرسه غنی سازی شده و از ظرفیت سایر محیط های خانوادگی، جامعه، کتابخانه ها، مراکز یادگیری و … در این راستا استفاده شود. در شکل شماره 1 چرخه عناصر تاثیرگذار در تکالیف مهارتی آورده شده است.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*