چیستی تکالیف

تکالیف یکی از عناصر تدریس اثر بخش می باشد ولی هر گاه تکالیف آموزشی و مدرسه­ای، فعالیت­های اجتماعی، بازی­های کودکان تفریحات بیرون از خانه و فعالیت­های خلاقانه کودکان را محدود کند و زمان لازم برای خواب را غصب نماید، قطعاً نیازهای اولیه کودکان را برآورده نکرده است .

تکالیف سنتی یکی از عوامل اصطکاک و استهلاک بین مدارس و خانه هستند و می­توان گفت تکالیف میدان نبرد و جدالی است بین برنامه درسی، معلمان، دانش آموزان و اولیا است. برنامه ریزی برای گذار از تکالیف سنتی مبتنی بر تمرینات صرف کتاب‌های درسی، حافظه محوری، عدم توجه به تفاوت­های فردی و وجود ریشه­های نظریه رفتارگرایی استدلال محور و حرکت در جهت تکالیف مبتنی بر نظریه های انسان گرایانه، سازنده گرایی با طراحی تکالیف مهارت محور، عملکرد محور و استدلال محور می­تواند پایانی باشد برای جدال نبرد بر سر تکالیف (کوپر، 1397).

پژوهش­ها و یافته­ها حاکی از آن است که در دوره ابتدایی فعالیت­ها و اقدامات درون مدرسه و کلاسی نسبت به تکالیف خانه ازبرتری کامل برخوردار می­باشد بنابراین در دوره ابتدایی فعالیت­های کلاسی یا به تعبیری (TBL) Task based learning نسبت به تکالیف  باید بیشتر مدنظر قرار گیرد. البته این تحقیقات نشان داد که در دوره متوسطه اول تکالیف خانه از برتری نسبی نسبت به تمرینات کلاس برخوردار می­باشد و در دوره دوم برتری کامل تکالیف خانه را کاملاً تأیید نموده است (همان منبع).

برای دور ماندن از آثار منفی تکالیف سنتی و مرسوم استراتژی ها، سیاستگذاری­های تکالیف خانه باید به شکلی باشد که در مدارس به معلمان انعطاف لازم داده شود تا آنها بتوانند براساس نیازها، مقتضیات، تفاوت های دانش آموزان خود اقدام کنند. همچنین استراتژی طراحی باید در جهت تکالیف مهارتی و عملکردی، سطوح بالای شناختی و در جهت کسب مهارت­های استفاده از موقعیت جدید زندگی باشد .  محاسن تکلیف عبارت هستند از (کوپر، 1385):

  • اثرات تحصیلی کوتاه مدت
  • اثرات تحصیلی بلند مدت
  • اثرات غیر تحصیلی

کوپر (1395) معتقد است که برای طراحی تکالیف از رویکرد 4C استفاده شود.

تفکرانتقادیCritical Thinking 

ارتباط                                   communication

مشارکت                               collaboration

خلاقیت                               creativity

معلمان باید در طراحی تکالیف از این چهار مؤلفه 4C استفاده لازم را داشته باشند. تا تعمیق و تثبیت یادگیری و همچنین ارتقا توانایی و مهارت­های یادگیری به نحو مطلوب اتفاق بیفتد.

در یک تقسیم بندی تکالیف به دو نوع ایستاتیکی و دینامیکی تقسیم بندی می شوند. تکالیف ایستاتیکی ریشه در نگاه های سنتی به تکالیف داشته ولی تکالیف دینامیکی از رویکردهای انسان گرایانه و سازنده گرایانه بهره می برند. تکالیف با رویکرد سازنده گرایی در سه محور تقسیم بندی می­شوند.

1- تکالیف مبتنی بر مهارت        (skill based homework )SBH

2- تکالیف مبتنی بر فعالیت       ( task based homework)TBH

3- تکالیف مبتی بر عملکرد        (performance based homework )PBH

از منظری دیگر تکالیف مشتمل بر: تکالیف تمرینی، آمادگی، بسطی و گسترشی، خلاقیتی و آماده سازی می باشند.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*